FANDOM

Valaivilto
Valaivilto
'

Andra namn

Häämosaakis svärd, Ljusskär, Mirakelklingan

Vikt

20 kg

Förmågor

Skär genom allt.

Status

Används av Fjodor Denkov

Smed

Hameren

Valaivilto, som betyder ungefär "Ljusskär" på västkiriska, är svärdet som Häämosaaki sägs ha burit. Nu för tiden bärs svärdet av Fjodor Denkov, som fann det i ett tempel under Folkets Revolution.

UtseendeRedigera

Svärdet är långt, 190 cm totalt, och tydligt korsformat med en stor parerstång garnerad med triangulära former. Hantaget är långt, nästan en tredjedel av vapnets fulla längd. Klingan är svagt konvex, och ena sidan är mörkare än den andra. Klingan har 15 hål av varierande storlek längs mitten, som vanligtvis är fyllda med blå, magisk energi. Även mitten av parerstången har ett sådant hål. Svärdet har en matt textur på den mörka sidan medan den andra sidan skiner i ljus.

UrsprungRedigera

Svärdet är av okänt material och sägs ha smidits av Hameren under Den Brinnande Eran och välsignats med en del av Häämosaakis stjäl. Enligt vissa legender innehåller svärdet även en del av Viltesjaur.

KvalitetRedigera

Det är potentiellt ett av de mäktigaste vapnen i Alaria då det förutom att vara skickligt smitt blir skarpare om dess användare har starkare psyke. Svärdet är mycket tungt och kan med lätthet skära igenom de flesta rustningar, men endast mycket starka individer kan bära det då det i konventionella termer är alldeles för tungt. Svärdet kan, med en värdig bärare, utföra otroliga skär och Häämosaaki kunde enligt legender klyva tusentals fiender på mitten i ett enda hugg med Valaivilto.