FANDOM

Vakha. Också känd som Skogsdvärgen, är en skicklig jägare och äventyrare som numera lever i Privall's skogar som en bohem. Vakha har äventyrat med många kända äventyrare genom tiden. Allt från Zarthin Äventyraren, och Mien von Lyra, till Petrus Ral Amid Del Como, och Nito Gemstone. Vakha deltog på många äventyrares bravader, men försvann alltid mot slutet av bravaderna sägs det. Med sig har han även en tam bergsapa med sig vid namn Skruff som bor i hans hår.

HistoriaRedigera

Vakha's ursprung är okänt, med det man vet om honom är att han en gång i tiden äventyrade med de erkända äventyrarna Zarthin Äventyraren och Mien von Lyra, och är tekniskt sett delägare av värdshuset Schladunkel men försvann efter Zarthin's död mot demonpashan Gewox.  

Vakha skulle senare stöta på äventyrarna Petrus Ral Amid Del Como, och Nito Gemstone i Privalls skogar i återtagandet av Privall. Väl i Raghna var det Vakha's pil  som dräpte Gewox. Tekniskt sett fick Vakha en kaptenstitel och blev delägare i Äventyrarnas Herrgård, men nekade dem båda. Vakha följde med äventyrarna på deras bravader men försvann spårlöst när de kom fram till Thern för att möta Nixurak

LegendernaRedigera

Legenderna förtäljer om att Vakha skulle ha stött på en enorm ko i skogen. En ko som ska ha fått vakha att tappa förståndet, och som gör honom livrädd för boskap. Legenderna menar att allt han söker efter är att bli av med denna fobi, och kanske därför försvinner titt som tätt i sin jakt att bli av med sin skräck.