FANDOM

Tyko Treudd

Levnadsår

1263 - 1318 (55 År)

Sysselsättning

Äventyrare

Tillhörighet

Rathna

Religion

Sal'Risan

Släkte

Gnom

Land

Nordland

Vapen

Treudd

Kön

Man

Längd

120 Cm

Vikt

50 Kg

Hårfärg

Brun

Ögonfärg

Blå

Anhöriga

Margareta, Kep, Alyx af Liljan, Tigerinnan Misse, Alazzadezz

Tyko Treudd är en gnom född i staden Rathna i Nordland. Tyko var en något känd äventyrare innan han dog mot en gladiatordemon utanför Fiskeby, 55 år gammal. Tyko var en karaktär spelad av oliwer, och hade 88 HP. Tyko Treudd var Oliwers karaktär innan Laborax.

Utseende Redigera

Tyko var ca 120 Cm lång, och hade en faraoliknande skäggstubb. Tyko brukade på äventyr gå runt med en heltäckande metallrustning, som från från hjälmen hade en enorm fjäder, som antagligen kom från en påfågel. detta symboliserade att han var Sal'Risan troende.

BiografiRedigera

Tyko föddes i Staden Rathna av föräldrarna Kep, och Margareta. Tyko var det enda barnet. Kep och Margareta var båda högutbildade lärdemän och jobbade på stadens bibliotek Detta inspirerade Tyko mycket under sina tidigare år. Tyko studerade ivrigt på biblioteket var dag. Men när Tyko kom upp i tonåren så började han känna sig ensam. Han försökte skaffa kontakt, men blev ofta retad för vem han var. En Gnom i en stad av dvärgar, och som dess utom inte kunde slåss.

Tyko började dricka mycket på den lokala baren, Tills en dag stupfull, då han lämnade Rathna. Tyko reste runt landet och lärde känna folk från hela Nordland. Tills en dag då han kom till huvudstaden Stenhamra. Det första Tyko gjorde var att försöka komma in på Stenhamars Akademi för lärdemän. Medans han väntade på svar från akademien så sökte han sig till närmaste bar. Tyko hade utan att veta om det satt sig på Äventyrarens Bar. Efter några timmar på baren så kom det in en kvinna, och en magiker och satte sig vid samma bord som Tyko. Och vips så hade Tyko blivigt indragen i ett Äventyrargäng.  Tyko stred Sida vid sida med den tidigare nämnda kvinnan Alyx af Liljan genom många äventyr. Trots sin storlek så stred Tyko med en tvåhandad Treudd. Treudden var mer än dubbelt så lång som han själv. Det var så han fick namnet Tyko Treudd.

Ulrik Af Ascenscia gav Tyko, Alyx, och Alazza uppdraget att döda en erkänd drake vid namn Helix. Helix hade nämnligen anslutit sig till den onde draken Malrexion. Gruppen reste ut i skogen för att hitta draken. Plötsligt tystnade allt fågelkvitter. Gruppen tittade sig om, och plötsligt så stod en drake stor som en häst och tittade på gruppen 20 meter bort. Skräcken gjorde ont i ådrorna på Tyko vid blotta anblicken av draken. Plötsligt rusade Alyx Af Liljan mot draken med vapen i högsta hugg. Tyko rusade också mot draken för att assisera sin vän. Efter flera slag från den enorma Treudden, och Alyx dolk så fanns inte en skråma på draken. Energistrålarna från Alazza, och alkemi värkade inte ens skada den mäktiga draken. Plötsligt så sprutade draken Helix en mäktig eldkvast rakt på Alyx, som brinnande föll till marken. Tyko som hoppat bakåt från elden stälde sig beredd i position. Men helt oväntat så flög draken raka vägen mot magikern Alazza. Alazza flydde striden genom att teleportera iväg. 

Tyko som ensam stod kvar lade en snabb blick på Alyx och att konstaterade att var död. Snabbt drog han fram hennes flygande matta, och lade henne på den. Då Helix vände bliken och stirrade på honom hoppade han på mattan, stirrade tillbaks, och fölg iväg.

Tyko satte kurs mot staden Caer i hoppet hjälp. Tyko färdades i en hel natt utan att sova, och vid gryningen såg han den pyramiden i norr. Tyko flög in genom stadsportarna, och raka vägen mot pyramiden. Vakterna vid pyramiden. Trots situationen, tvingade meterlånga Tyko att sluta flyga på mattan, och istället i person bära Alyx Af Liljans kvarlevor. Tyko gjorde som dom sa och började kånka. Tyko kom fram till påven, som just vid det tillfället tog emot folk. När det var Tykos tur så lade han fram Alyx och berättade snabbt om vad som hänt. Påven höjde händerna, och så reste sig Alyx. Livs levande. Tyko och Alyx fick efter den stunden en mycket stark relation. 

det hade drygt gått ett halvår från att Tyko börjat äventyra, då gruppen blev erbjuden ett nytt updrag från Ulrik. Updraget gjälde en demon i närheten av Fiskeby. Gruppen reste dit för att ta hand om den. Demonen var en gladiatordemon, och kunde enkelt utklassa gruppen i närstrid. Tyko med sitt stora vapen fick det värst. Mitt i striden hoppade äventyraren Ghupp ut ur buskarna och hjälpte till i striden. Tyko försökte högga demonen rakt i strupen för att avsluta den, men han var inte vart vaksam. Tyko fick en högerkrok så hårt att han fladrade iväg en 4-5 meter. Tyko dog på den landsvägen 55 år gammal. Tyko blev begraven på kyrkogården i Fiskeby.