FANDOM

Thern

Antal invånare

1,000,000

Land

Privall

Regent

Freod af Tyref

Thern är en av dvärgarnas uråldriga huvudstäder, tillsammans med Tyrnia, och Gerbon. Thern är även den enda av tidigare nämnda städer som aldrig blivigt intagen. Thern ansågs av vissa vara den svåraste intagsbara fortet i Alaria, tills Nixurak återuppstod.

Therns historiaRedigera

Thern tillsammans med Tyrnia,och Gerbon var de första dvärgiska städerna. Städerna påstods ha grundats redan innan det Tiberiska imperiet. Thern grundades som ett fort att vaka över landet Cirs katakomber. 

Den första belägringenRedigera

Therns första belägring beskrivs i Tharyxus manuskript, som en strid mot ondskan. Ondskan beteknade Tharyxus många gånger i sina skrifter. Dock så framstår det inte säkert vad det betyder. Staden hade varit belägrad i 2 år. Belägringen slutade då en man i skinande rustning, och ett svärd gjort av ljus red på sin vita springare och dräpte bestarna utanför muren. en noterbar sak är också att det inte finns en datering på händelsen i manuskriptet. detta betyder att händelsen inträffade innan tideräkningens tid.

Den andra belägringenRedigera

Den andra belägringen inträffade under striderna om Privall Krigsherren Nermes den mäktige, och hans hundra tusen man försökte inta staden. Nermes belägrade staden för 9 månader utan att lyckas inta den. Men istället så hade sjukdom spridigt sig och då 60000 man var döda och resten var för sjuka för att strida så öppnades Therns portar och ut red riddare som hög ner resten av Nermes män. Nermes själv lyckades döda ett tiotal riddare innan han dog själv.

Den tredje belägringen Redigera

Den tredje belägringen ägde rum år 210 NE. Mörkeralver hade försökt spränga murarna till Thern inneifrån, men misslyckats. Mäktiga mörkeralvs magiker försökte från utsidan krossa murarna med magi, medans mörkeralvssoldater uppehöll Therns riddare. Men efter 2 månader av belägringen så öppnades Therns portar. Mörkeralver fyllde huvudgatan av staden som ledde upp till slottet. Dock så fanns inte en person i hela staden verkade det som. Väl när mörkeralverna kommit in så red Privalls kavaleri in i ett bakhåll och hög ner var enda en av alverna.

Den fjärde belägringenRedigera

Den fjärde belägringen ägde rum år 496 NE. Demonädligen Nixurak animerade alla de tidigare fallena varelserna runt Thern. Staden klarade inte belägringen särskillt länge. Dock så kom den privalliska arméen, och Therns Riddare i ett bakhåll från bergen. Thern hade en speciellt magiskt försvarssystem, som gick ut på att transportera ut soldater i klungor för att lägga ett bakhåll för belägringar. Tillsammans så krossade Privalls och Therns riddare Nixuraks odöda armé. Men Nixurak åkallade 13 Demonpashor att strida för honom. Men trots det så lyckades en kapten fängsla Nixurak.

Den femte och sista belägringenRedigera

Den femte belägringen ågde rum år 1318 NE. Demonädligen Nixurak hade återvänt till Alaria från sin fångenskap. han reste raka vägen till Thern, och återskapade en ny armé. År 1320 NE så föll Thern. Dvärgakungen av Thern, och alla invånare dog i staden dog.