FANDOM

Tharyxus var en högre Thyrexpräst, och grundaren av Tharyxus biblotek i Thern. Tharyxus spenderade sitt liv åt att beskriva Thyrex som dvärgarnas specifika gud. I hans verk så beskrev han hur han och Thyrex diskuterade saker. hans samling av manuskript blev så stor att han grundade ett biblotek där alla rullar fick bli bevarade. Under ett tal under vita dvärgen spelen så sa tharyxus:

"Ty detta är det tredje vita dvärgenspel jag genomlevt. dock så är det mitt sista. Thyrex har visat mig ljuset. Thyrex rike står på vid gavel för mig att entra, men innan jag lämnar min stad, mitt land, och min kung, har jag en gåva att ge."

Tharyxus vänder sig till den dåvarande kungen av Thern och räcker över en skriftrulle.

"Detta manuskrift är inte från mig. Utan från Thyrex själv! detta manuskript är all kunskap som det utvalda folket av Thyrex behöver. Mitt verk! Thyrex verk! Prisa Thyrex och hans profeter!"

Tharyxus dog dagen efter i sängen. En staty restes i minnet av honom på ett torg i både Thern , och Zharheim.

Tharyxus, Thyrex's skribentRedigera

Tharyxus brukar ibland avbildas i målningar med Thyrex. Vid hans vänstra sida med en fjäderpenna i ena handen, och en skriftrulle i andra.