FANDOM

Piotr Sostradaniya
BarPiotr
'

Andra namn

Den Gode, Den Fattige, Piotr Vrákney

Sysselsättning

Äventyrare, entreprenör

Tillhörighet

Viccenzes Läkargille, Guldmyntet, Hamo

Religion

Hamo, Farvendeskjar, Firell

Släkte

Alv

Land

Mardovia

Vapen

Gipet'ra'gon

Kön

Man

Längd

176 cm

Vikt

101 kg

Hårfärg

Svart

Ögonfärg

Grön

Anhöriga

Zachary Vrákney (far)

Minari Vrákney (mor)

Alyx af Liljan (syster)

Alex af Liljan (systerdotter)

Melosine (maka)

Ezra Sostradaniya (dotter)

Sotiria Sostradaniya (dotter) Moppus di Morietti (gudson)

Piotr Zachary Sostradaniya, född Vraknéy, är en äventyrare bosatt i Viccenze, Mardovia. Han är helare och svärdsman. Social rättvisa har alltid varit viktigt för Piotr och utöver sitt äventyrande engagerar han sig i projekt för att hjälpa samhällets utsatta. Kunskap är något Piotr värderar högt och han forskar lite på de flesta områden. Han är efterlyst för dråp i sin hemort Leiramprovincen i Cenria med en utlovad belöning på 500 guld.

UtseendeRedigera

Även om han varken är lång, skäggig eller har borstiga ögonbryn syns det tydligt att Piotr är av kiriskt ursprung. Han har haklångt korpsvart, rakt hår, skarpa drag, stor näsa och matt gröna ögon. Tatueringar med olika motiv täcker stora delar av hans kropp, de mest uppenbara är återfödelsemärket under hans vänstra öga och sicksackmönstret runt hans hals. Till och från bär han även piercingar, exempelvis en näsring och fyra bitar vid hans vänstra ögonbryn. Piotrs har en ytterst atletisk kropp och för sig oftast lugnt och självsäkert.

BiografiRedigera

Uppväxt och tiden i CenriaRedigera

Piotr föddes i Na Leiram i Cenria, det alviska området i skogen runt fortet Leiram. Hans far, Zachary "Pierre" Vrákney, var läkare och hans mor Minari var jägare. De var båda politiska flyktingar från Kiros som anlänt i Na Leiram 5 år innan Piotrs födelse. Sonen till en lokal adelsman gjorde livet surt för Piotr under hans uppväxt, och den retsamma storasystern Alyx förbättrade inte situationen. Räddningen kom i och med Mira Rosenkind, en nyinflyttad grannflicka modig nog att stå upp mot mobbaren. Efter det umgicks Piotr nästan jämt med Mira och hennes bror Firon då de lekte med pinnar eller fiskade dagarna i ända.

Under tonåren tog känslorna för Mira en ny väg och efter en fest på hans sjuttonårsdag fann han sig i hennes säng. De inledde en öppen relation, något som är betydligt vanligare bland alver än människor, men efter fyra år bestämde de sig för att det var dags för giftermål. I sexton år levde de tillsammans, Piotr jobbade som läkare medan Mira blev en allt skickligare krigare med hög rank inom vakten. Men allt fortsatte inte lyckligt.

Piotr spenderade slutet av sin trettiosjuårsdag på ett värdshus med sina vänner där han intog stora mängder absint, hans favoritdryck. När han gick ut för att hjälpa sin illamående vän såg han Mira, som stannat hemma eftersom hon var sjuk, kyssa en okänd man mot ett träd 50 meter bort. Efter att ha stjälpt över sin kamrat på en förbipasserande sprang han dit för att finna paret försvunnet. Rasande begav han sig hemåt. Där var Mira, ensam, på väg att lägga sig. Mira, som var en hedersam krigare, tog mycket illa upp när en full och oresonabel Piotr anklagade henne för otrohet. Hon trodde hon löste problemet när hon slängde ett svärd åt sin man, och sade åt honom att om han fortfarande ville bråka skulle han följa henne ut i trädgården. Dock hade Piotr för länge sedan i ilskan över Miras förnekan förlorat sitt goda omdöme och antog därför utmaningen. Mira, som var den som lärt Piotr fäktas från början, hade klart överläge tills hon drabbades av bröstsmärta mitt i ett utfall. Hon lämnades helt öppen och Piotr, som såg sin chans och enligt hans fördruckna sinne inte fick tveka stötte värjan rakt i hjärtat på henne. När Mira döende föll till marken insåg Piotr vad han gjort och försökte desperat hela henne. Det hade ingen effekt och när han hörde grannarna närma sig greps han av panik och sprang. Snabbt slog det honom att han inte visste vart han var på väg. Han begav sig då till sina föräldrar och förklarade allt som hänt. De förvånade Piotr genom att agera mycket oroade men förstående och snabbt anordna en envägsresa till Nordland för båda syskonen.

NordlandRedigera

Piotr bodde fem år i slummen i huvudstaden Stenhamra, där han hjälpte sjuka för att bota sina synder och söp för att glömma dem. Samtidigt sjönk Alyx längre ner i kriminella kretsar och dödsdyrkan. En dag släpade hon med Piotr till Äventyrarens Bar för att diskutera ett erbjudande hon fått från Baldur Stenskägg. Han ville ha med Alyx och en helare för kapa en båt full med adelstillhörigheter. Piotr, som inte hade mycket till övers för adeln och inte var rädd om sitt liv, tackade ja och detta blev början på en lång karriär som äventyrare.