FANDOM

Guden Nergal i Alaria (även kallad Reim i vissa delar av världen Alaria.) är guden över återfödelse, nybyggande och förändring. Nergals element är eld och Nergals symbol är ett timglas med eld i botten omringat av en cirkel, detta symboliserar att alla är en del av cirkeln av liv, död, förstörelse och återskapning i tiden. Denna cirkel kallas för fenixcirkeln. Fenixen är även Nergals heliga djur och en symbol för Nergal.

Seder, ritualer och traditionerRedigera

Inom Nergaldyrkan ses det som en helig rit att låta sig återskapas ur askan som en ny människa. Ren från allt som befläckade ens själ och liv tidigare, detta kallas för återfödning.

Det Nergal står förRedigera

Fenixcirkeln ses som det heligaste som finns inom Nergaldyrkan. Därför är Nergal dyrkan extremt emot det som stoppar denna cirkel så som intelligenta odöda. Vissa präster till Nergal hävdar även att heligt vatten och andra återupplivnings metoder, samtidigt andra präster hävdar att heligt vatten är Nergals gåva för att ta tillbaka dem som inte han utföra sitt fulla syfte i livet innan de avled.

Nergals präster och Nergals välsignadeRedigera

Eftersom Nergal är guden över förändring är Nergals präster väldigt varierande då man kan oavsett tidigare liv eller synder återfödas som en präst till Nergal om man är tillräckligt troende.

En välsingelse Nergal ofta ger en stark troende är att den inte bränns av eld den själv skapar eller orsakar.