FANDOM

Mawai

Regent

Rejsha Selai

Plats

Vala

Mawai är ett självständigt örike utanför Vala. Riket var innan år 210 NE under Kipowas Styre.

HistoriaRedigera

Öriktet Mawai var innan imperiets tid ett mäktigt rike. Dess krigare var mästare på spjutkastning. Dom var så skickliga på spjutkastning att dom från land kunde sänka skepp med enbart den tekniken. Kulturen blomstrade under den tiden, och det var harmoni mellan öarna och fastlandet. Dock så var inte öriket självständigt, utan lydde under Kunga dömmet Kipowa. Kipowa stälde inga krav på Mawai, tills en dag.

En revolution tog plats i Kipowa, och kungen blev störtad. Den nya kungen skickade ut skepp till Mawai. Besätningen gick hänsynslöst igenom alla hus och butiker och tog allt av värde i kugens namn. När konungen av Mawai Xosha Selai fick höra om detta, skickade han ut sina bästa män för att sätta stopp för stöldkuppen. Selai's män skickade ut Kipowaierna med våld. När kungen av Kipowa fick höra om det så förklarade han krig mot Mawai. Selai gav order till landets alla krigare att skydda hamnstäderna. Några månader senare stod stora flaggskepp utanför bukten vid de större städerna, med riktade vapen mot land. Yttligare några månader senare så förlorade Selais trupper makten om sjöstäderna. Allt fler skepp kom med soldater redo att inta huvudstaden. 10,000 soldater från kipowa stod utanför murarna, redo att storma staden. Xosha Selai hade få soldater som var redo att strida för honom, och 10,000 motståndare skulle han inte kunna vinna över. Xosha gick gatan fram för att se den en sista gång, då han gick in i en kvinna. Kvinnan var fager och karismatisk. Kvinnan sa till Xosha att han inte skulle vinna över en jätte genom att slå den på tån. för att döda en jätte krävs ett hugg mot strupen. Kvinnan berättade för honom att hon kunde hjälpa honom med att skära strupen av jätten ifall han kunde betala. Xosha lovade kvinnan halva sitt kungarike, och guld i vikten av hundra elefanter ifall hon kunde rädda Mawai, men hon var inte intresserad av pengar... Hon ville ha betalt i blod. kungablod.

vid skymningen så skulle Kipows trupper anfalla. och Kipowas kung hadde kommit för att se. Xosha och kvinnan gick upp på muren och såg ut över trupperna som skulle anfalla. solen gick ner i horisonten, och minuten innan trupperna skulle anfalla så skar kvinnan halsen av Xosha. Alla soldater som stod beredda att inta staden fick varsitt djupt skärsår vid strupen och dog. Kipowas kung såg på när alla hanns 10,000 män föll ihopp. själv så stod han ensam i ett blodbad, utanför murarna till huvudstaden Érmai. Kungen drog sitt svärd och högg huvudet av sig i ett sving. Efter detta vågade aldrig Kipowa skicka fler trupper, och efter det så var Mawai självständigt. efter Xoshas bortgång så tog hans son Eyashess över makten.

Mawai idagRedigera

Mawai's kultur blomstar mer än innan, och öriket har blivit en symbol för utopi för resten av Vala. Samhället är väldigt fritt till religion, och sexuell läggning. En stor del av den Mawaianska vardagen är musiken, konsten, och dansen. Alkohol är ovalnligt på ön. 

Länder i Alaria
Tiberia NordlandCedricaWehnlandCenriaKirosFvarhallRovaliaPrivallEnsegahErkuckCirMardoviaHandelsöarna
Ler'Doran DragonienShimuYmir
Vala KipowaKushMawai
Övriga länder Elerim