FANDOM

Mardovia

Plats

Tiberia

Mardovia är det sydligaste landet i Tiberia. Landet har fredliga relationer med de flesta länder på kontinenten, utom Erkuck. Speciellt nära är de med Ensegah. Mardovia fick sitt namn från Arans maka Mardovia, och många av städerna samt Mardovias kultur är nära besläktade med Arans familj samt deras olika hjältedåd.

Historia innan ImperietRedigera

En gång råmade onker fritt över det som då kallades för Gyllene Slätten, sida vid sida med alver, gasher och människor. Konflikter var inte ovanliga, men släktena klarade att hålla fred oftast som oftast.

Vid en tidpunkt invaderade dock Carnagoth och hans band av orker. Enligt vissa källor ska dessa orker ha kommit från Handelsöarna, enligt andra, bland annat historikern Tenkerus, kom orkerna från en annan kontinent och blev bara anfäderna till orkerna på Handelsöarna. Carnagoth verkade nära nog ostoppbar där han krossade armeér. Enligt vissa källor dödade han personligen mer än sex tusen soldater, en uppgift som dock är debatterbar. Alverna flydde landet, och människorna retirerade norrut. Onkerna blev kvar och gick från miljontals till hundratusentals. Gasherna flydde undan, mestadels till Rovalia, och förbannade alver och människor för sveket de tyckte att de hade utsatts för.

Det var vid denna tidspunkt som Aran visade sig. Han samlade ihop varje soldat han kunde och lyckades vid ett apokalyptiskt slag vid Svartheden slutligen dräpa Carnagoth och därmed skingra armeén. Orkerna blev nerjagade då Arans trupper hade brännt deras skepp, och de få som överlevde blev anfäderna till Mardovias slättorker. Det är ännu spänningar emellan slättorker och Mardovias inhemska orker, trots tiden som passerat sedan dess.

Länder i Alaria
Tiberia NordlandCedricaWehnlandCenriaKirosFvarhallRovaliaPrivallEnsegahErkuckCirMardoviaHandelsöarna
Ler'Doran DragonienShimuYmir
Vala KipowaKushMawai
Övriga länder Elerim