FANDOM

Laborax

Andra namn

Tölp

Titlar

Helixbane

Levnadsår

1289-1318

Sysselsättning

bryggeri, äventyrande

Religion

Soldyrkan

Släkte

Människa

Land

Nordland

Vapen

Tiamats Spjut

Kön

man

Hårfärg

kastanj

Ögonfärg

grå

Anhöriga

Ghupp, Alyx af Liljan, Tyko, Lolorax (Syster)

Laborax Storäpple är en människa från Fiskeby, Nordland. Laborax var en något känd Äppelbonde, och Äventyrare. Laborax bryggde även sin egen cider. Laborax var Oliwers karaktär innan Rafne.

BiografiRedigera

Tidigare livRedigera

Laborax familj Storäpple var en fattig bondefamilj som inte fick mycket pengar över efter att skatten var betald. Laborax började jobba mer inne i Fiskeby för att tjäna lite vid sidan av till familjen. Han jobbade hela helgerna nere i hamnen med jobb som räkskalning, eller fiskrensning. Jobben var väldigt dåligt betalda, men ibaland kom det handelsskepp som betalade betydligt bättre. Vid tillfällen då Laborax hade tjänat mer än 10 Guld på en helg, så brukade han hänga på den lokala baren. Vid ett tillfälle träffade han en gnom som hette Tyko. Tyko och Laborax blev vänner efter en helg, men helgen efter det så hade Tyko get sig av.

Ett år senare gick rykten om att äventyraren Tyko Treudd hade avlidigt mot en gladiatordemon i närheten av staden, och att hans kropp var hos stadens magiker. Laborax som skalade räkor skyndade sig till magikern och såg sin vän Tykos döda kropp ligga på golvet. Äventyrargruppen som bestod av äventyraren Ghupp, och adelsdamen Alyx Af Liljan, erbjöd Laborax att gå med i gruppen. Laborax tänkte på sin familj, och insåg att han kunde tjäna storslanten på äventyrarlivet. Och med landets främsta äventyrare Ghupp vid sin sida som kunde göra allt jobb, så skulle hans familj snart vara rik. 

Dimensions-vandringRedigera

Laborax, Ghupp, Alyx, och nykomlingen Sivel, reste till staden Ascenscia för att raportera Tykos död, och för att få betalning. Ulrik gav gruppen betalning, men inget nytt uppdrag. Gruppen satte sig på den lokala baren för att dricka, och träffade  där en person som presenterade sig som Aroimeon, och erbjöd gruppen ett uppdarg mot en riklig belöning. Han berättade att det fanns en dimension vars smådjurs blod motsvarade Drakblod när man brygger alkemi på dom. Dimensionen hette Cira. Gruppen tackade ja till uppdraget, och nästa dag träffade gruppen Aroimeon på bestämd plats. Aroimeon öppnade en portal till grå hallarna, och ledde gruppen in. Och efter en timme så stötte gruppen på en Beholder. Som tur var, var beholdern ung, och Ghupp kunde hålla den i schack utan problem. Tillslut så flydde Beholdern och resan kunde fortsätta. När gruppen entligen kom till rätt dörr, så kunde de se gryning resa sig i demensionen.

Aroimeon guideade gruppen genom dimensionen. När gruppen kom fram till ett snår, så berättade personen att den växten var farlig. Ifall man nudade växten så skulle man få en stark stöt, och ifall en person skulle ramla i så skulle han antagligen dö. Laborax var bonde, och som kunde växter, insåg att jorden på denna dimension inte var så anorlunda från den på Alaria. Så han plockade på sig en. Tillslut så hittade gruppen djuret som personen talat om. Djuren liknade ekorrar. Gruppen arbetade flera timmar med att fånga ekorrarna, och tappa dom på blod, och när gruppen var klar så började solen gå ned. Gruppen lämnade dimensionen och reste tillbaka till Ascensia med Aroimeon, för att få 10000 guld som betalning för sitt arbete, och även ett följduppdarg.

Dimensions-vandring del 2Redigera

Dagen efter mötte gruppen upp med Aroimeon. Han berättade om en annan dimension han stött på. högar med guld, och föremål som bara låg och väntade. Dock så fanns det väktare han behövde hjälp med. Laborax plockade upp den tidigare nämnda växten som han hade med sig från Cira, och skröt om pengarna han skulle tjäna på växten när han planterade den. Aroimeon försökte norpa växten så fort Laborax visade den, men Laborax ryckte ifrån. Efter en massa babbel om att växten var "farlig", och att det inte är bra att transportera växter mellan dimensioner från Aroimeon sid, så gav Laborax med sig, och sålde växten till Aroimeon för 20 guld. Aroimeon blev lite sur, men kom snart över det, då gruppen tackade ja till uppdraget. Gruppen och Aroimeon gick till en gränd, och Aroimeon öppnade en portal. Gruppen befanns sig åter igen i grå hallarna. Aroimeon ledde vägen, och efter 2 timmar av vandring kom gruppen fram till en dörr. "Var berädda" sa Aroimeon, och öppnade portalen. framför gruppen låg en stor hög med skatter, och inga väktare syntes till. Laborax försökte närmade sig skatten, men då så reste sig skelett med dragena vapen. Gruppen drog vapen, och började strida. Ghupp gav order om att forma flaskhals, då han själv öppnade en portal som ett hinder för skeletten. gruppen höll skeletten på avstånd, tills ghupp kom fram och kunde strida. Och när han kom fram, korssade skalle efter skalle, tills det inte fanns ett enda skelett kvar. Gruppen tog fram säckar och fyllde dom med skatter. När gruppen lämnade stället fanns inte ett enda litet mynt kvar.

När gruppen kom tillbaka till Ascenscia, så delade de upp skatterna och festade. Laborax skickade brev till sin familj om sin äventyrardebut, och skickade alla pengar han fick över efter att ha skaffat ordentlig äventyrarutrustning.

TiamatRedigera

Morgonen där på så sa Ghupp: "Jag fick en vision inatt." och fortsatte "Jag vet vart vi kan få uppdrag." Så gruppen började gå mot Stenhamra, för att därifrån gå söder ut. Halvägs till Wehnland så svängde gruppen rakt in i skogen. Gruppen gick i skogen hela dagen, tills de skulle slå upp läger. Ghupp och Alyx gick iväg. Plötsligt så anfölls Laborax och Sivel av vildkatter. Laborax drog sitt spjut, och sivel sin dolk, och tillsammans så dödade de vildkatterna. Ghupp och Alyx kom tillbaka och såg förvånade ut. Sivel såg förvirrat på Laborax och pekade på Alyx ruffsiga hår, och Ghupps nöjda ansikte. "Förstår du varför dom gick dom iväg?" frågade Sivel. Den något tröge Laborax fick en helt ny syn av den annars tysta och mystiska munken Ghupp, och började tänka allt möjligt om honom. Efter en till dagsmarsh, så kom de fram till en grotta. Gruppen följde gången och kom in stor urhuggen sal. Stora fyrfat tändes av sig själv bredvid gruppen. och Laborax kunde se en stor staty av en drake. "Ta't lungt, och titta på ögonen" sa Ghupp och pekade på statyn. Laborax tittade intensivt, och plötsligt så blinkade statyn. Laborax hoppade till, och plösligt så sprudade draken eld på ett stort fyrfat som lyste upp hela salen. "Mitt namn är Tiamat" sa draken "jag har ett uppdrag åt er".

ErikaRedigera

Tiamat erbjöd tre uppdrag, och att gruppen skulle få välja två. Det första uppdraget var att Dräpa draken Helix. Det andra var att döda en demon som påstått sig vara kungens kusin i åratal. och det tredje var att hitta och Erika från Rathna och överlämna henne till Tyrnia. Gruppen valde Att dräpa Helix, och att hitta Erika. Ghupp hade nämnligen en gås oplockad med Erika, som smutskastat hans namn. "Nåväl" sa Tiamat, och förvandlade sig till Kungen. "Hur ser jag ut?" frågade hon, och drog fram en dolk. "jag ska nämnligen träffa min kusin". Gruppen började söka efter Erika i 'Oktobermörkret, och efter några dagar så hade de kommit ikapp Henne. Hon hade med sig två andra dvärgar som var tungt beväpnade. Gruppen tog en genväg genom skogen och kom före Erika. Ghupp började gillra fällor under snön. Alyx och Laborax hittade gömplatser i området, och när Ghupp var klar så gömde sig alla. Erika och hennes följe kom gående längst landsvägen. Och så plötsligt så sa Erika: "Stanna". Hon tog sin stav och petade på en av de övertäkta fällorna, som triggades. Plösligt så restes ett moln av rök, och Ghupp hoppade upp och skrek: "Anfall!".Gruppen gick till attack. Erika bröt en Kristall på mitten och ut flög en brinnande ormdemon för att hjälpa Erika, men efter 20 sekunder av strid så svimmade Erika av skada. Demonen flög iväg ut i skogen. Gruppen Tog med Erika och de två andra till Tyrnia, och fick där 20000 guld för överlämnandet. Efter det så teleporterade sig gruppen till Tiamats grotta.

HelixRedigera

Gruppen var redo att möta Helix. De blev skickade ut i skogarna, och efter att ha gått där några timmar, så blev gruppen anfallen av draken. Eldkvast efter eldkvast sprutades mot gruppen. Ghupp och Alyx försökte ta Helix uppmärksamhet, men då draken var slug så knuffade den undan dom och försökte riva sönder Laborax istället. Laborax hoppade undan så gott han kunde, men efter ett tag så snubblade han och tuppade av. Precis innan dödstöten hoppade Ghupp fram och tacklade ner Helix, och efter att ha fåt samka på Ghupps handskar så svimmade besten. När gruppen återvände till Tiamats grotta så fick de varsin belöning. Laborax fick en Dimensionsvandrare. och Ghupp som inte behövde något särskilt gav sin gåva till Laborax. Ett spjut som han lät heta Tiamat's spjut. För Pengarna som Laborax fick för Erika, var han nu en välbergad man. Han besökte sin Hemstad för att köpa hans familjs gård fri från storbonden, och med den nyvunnena friheten började Laborax brygga äppelcider. Laboraxs familj var för första gången stolta över honom. Baneman

Laborax resten efter några månader tillbaka till Stenhamra, för att träffa sin gammla äventyrargrupp igen. Han tog en back cider och reste med hjälp av sin Dimensionsavndrare. När han kom till huvudstaden letade han upp nyckelpersonen i gruppen, Ghupp. Laborax fick höra att Ghupp skaffat en lokal på **gatan. Han begav sig genast dit, och kom fram till huset där Ghupp stod och viftade av dammet från en matta genom fönstret. Laborax gick in i huset och hälsade på Ghupp, som berättade att lokalen var en gilleslokal till ett gillet Baneman han grundat. Ghupp berättade också att det fanns 5 lediga sovrum för medlemmar, och direkt så gick Laborax med i gillet. Laborax Började genast intreda rummet han fått.  

WIP