FANDOM

Gnom är ett spelbart släkte som finns i Alaria.

BiologiRedigera

Gnomer är rätt korta till längden, och blir inte längre än 140 Cm. Deras utseende är ytterst likt alvers. Dock kan dom (till skilnad från alver) odla skägg. Gnomer är inte naturligt muskulösa till skilnad från dvärgar. En gnom kan bli ända upp till 150 år, men medellivslängden är 100 år.

FödselRedigera

Det som skiljer gnomer mest från andra släkten i Alaria är Gnomers födsel. en gravid gnomkvinna föder efter 2 månaders tid ut ett ägg. Gnomkvinnan känner instinktivt hur hon värper ägget. efter 1 månad av värpande så kläks ägget, och ut kommer en nyfödd gnom.

LivsstilRedigera

Gnomer är ytterst renliga av sig. på sin fritid städar de ofta och ser till att saker är som dom ska. gnomer har också en tendens att vilja dokumetera, och sortera saker. Gnomer föredrar att arbeta som akademiker, lärdemän, och ibland magiker. En gnom som krigare är en ytterst märkbar syn.

Gnomisk ArkitekturRedigera

Ett typiskt gnomiskt hus är ett hål rakt ned i marken, med en fin dörr som ligger likt en fallucka. Alla väggar brukar vara av en fin sorts sten med flera utrymmen för att lysa upp rummen. Ett gnomiskt hus kan brukar vara 1-3 vånigar, där en matsal, matföråd, kök, sovrum för varje boende, gadrober, och ett vardagsrum. notera att varje rum brukar vara 160 cm till tak. Dom gnomiska husen behöver oftast ingen karmin, då huset värms upp av naturlig bergsvärme.