FANDOM

Fjodor Denkov
Fjodor Denkov
'

Andra namn

Den Gode, Rättsskiparen, Landsfadern

Titlar

Ordförande för Folkets Råd

Levnadsår

1191 NE

Sysselsättning

Ordförande för Folkets Råd

År som regent

1226-

Styrda områden

Kiros

Tillhörighet

Folkets Råd, Kiros regering, Bashnya

Släkte

Människa

Land

Kiros

Vapen

Valaivilto, Ukkonen

Kön

Man

Längd

182 cm

Vikt

77 kg

Hårfärg

Grå (tidigare svart)

Ögonfärg

Grön

Anhöriga

Seliana Teliria (maka)

Nicolai Denkov (son, död)

 Fjodor Aleksej Dimitri Denkov är ordförande för Folkets Råd i Kiros, vilket gör honom till nationens statschef. Denkov var en av revolutionens ledare, och den näst förste ordföranden, efter  Enivia Lenduar, för rådet som etablerades efter revolten.

UtseendeRedigera

Denkov är åldrad men förvånansvärt ungdomlig för att vara 127 år. Han har tunt grått hår, och långt, ansat grått skägg. I sin ungdom hade han en stor svart hårman. Fjodor hade redan under revolutionen sitt karakteristiska vassa skägg. Fjodor saknar högra lillfingret och har ett korsformat ärr i pannan. Han har ett strängt utseende med genomträngande ögon och en djup auktoritär röst. I sin ungdom var han även känd för sitt hjärtvärmande skratt.

BiografiRedigera

UppväxtRedigera

Fjodor Denkov, son av bonden Ivan Ivanov, föddes 1191 föräldralös i byn Snöåker. Hans far dog av kolera när Fjodor fortfarande var ett foster, och hans mor Olga Romanevna avled när hon gav liv åt Fjodor. Pojken döptes och uppfostrades av byns präst Andrei Solöga. Fjodor var tidigt mycket arbetsam och började städa i kyrkan så fort han kunde gå. Han blev snart kyrkoherdens hjälpreda. När Denkov var åtta år fick kyrkan besök av Greve Efim af Isbukt och hans hovmagiker. Den senare noterade att Fjodor hade en stark magisk potential, och greven ville då adoptera pojken då han alltid önskat sig en mäktig magiker som efterträdare. Den unge Fjodor vägrade lämna kyrkan med dessa främlingar, men prästen kunde inte säga mot en adelsman och det slutade med att pojken bars ut ur kyrkan. På vägen till Stoichesky, där greven hade sitt säte, lyckades Fjodor fly i natten.

Mitt ute på tundran hittades han av ett jägarsällskap. De var på väg tillbaka mot Nastroyen efter en misslyckad mammutjakt, och pojken fick följa med. Väl framme i staden insisterade Fjodor på att han skulle klara sig själv, så jägarna lät honom gå. Ovan vid större städer blev pojken nästan överkörd av en vagn, men räddades i sista stund av bonden Pavel Levovich som var i staden för att sälja sin potatis. Som tack erbjöd han sig att arbeta gratis på Pavels gård i ett helt år. Bonden skrattade och förklarade att han ändå inte hade råd med lön till någon, men att pojken gärna fick hjälpa till om han ville. Denkov arbetade som dräng på gården tills bonden dog nio år senare. Gården togs då över av Pavels son Yakov, som skickade iväg Fjodor. 

Nybliven revolutionärRedigera

17 år gammal reste Denkov västerut för att pröva lyckan i huvudstaden. På vägen mot Bolshoy hörde han om en revolt i taigan och beslutade sig för att istället resa dit och undersöka. Visionen om ett nytt, jämlikt land utan fattigdom tilltalade Fjodor, även om han tyckte det lät omöjligt. I en liten by öster om Teleren blev han stoppad av soldater som tyckte det var misstänkt att en ung stark man reste ensam så nära en oroshärd. Han togs in till förhör som dock snart avbröts då rebeller anföll byn. När vakternas befästning var i kaos tog Fjodor chansen och befriade alla fångar innan han anföll vakterna bakifrån med vapen han stal från sin vakt. Snart blev han dock avväpnad och inträngd i ett hörn av fortets kapten, men innan officeren hann sätta in ett dödande hugg lyckades Denkov avfyra en blixt rakt i bröstet på sin anfallare. Kaptenen som blev chockerad i dubbel mening blev snabbt dräpt och Fjodor drog upp honom på fortets tak för att visa kroppen för de andra stridande. Trängda mellan två fiender och med sänkt moral blev stadsvakten snabbt besegrad. Efter striden introducerade sig en revolutionär vid namn Illurion Galadiir för Denkov och välkomnade honom till revolutionen. Några dagar senare, i Teleren, presenterade Illurion Fjodor för syskonen Lenduar.

MagikerlärlingRedigera

Malandar, syskonen Lenduars mentor, blev imponerad av att Denkov använt magi utan tidigare träning och tog sig an honom som sin lärling. Fjodor var snabblärd och behärskade snart magins grunder och kunde efter några månader använda den effektivt i strid.

NekromantikRedigera

Under slaget om [Osero] tvingades Denkov bakåt av en stridsbjörn, men undsattes i sista stund av ett flertal odöda. Medan de distraherade björnen lyckades han ta kontroll över den med magi och tvingade den att slåss mot adelns trupper. Efter striden sökte han upp magikern som styrt de odöda, Eufrat Meseios. Imponerad av hur de odöda vänt striden ville Fjodor lära sig att själv kunna animera de fallna. Eufrat, gick med på att lära den unge mannen nekromantik. Som den som utvecklat konsten att animera kroppar utan att låsa in själen från den avlidne var Eufrat en mycket skicklig magiker. Med hans hjälp kunde Denkov snart skapa större trupper odöda som han utnyttjade flitigt i strid. Fjodor kom även själv med flera bidrag till nekromantiken, till exempel en teknik för att animera kropparna så att de var lämpade för ett visst syfte, som att springa snabbt eller slå hårdare.