FANDOM

Erland

Andra namn

Ergnyr

Titlar

Trolledaren

Levnadsår

1311-1318

Sysselsättning

ficktjuveri, manipulering

Styrda områden

Trolldistriktet i Begrundstad

Religion

Vätteguden (inte alls vettigt)

Släkte

Vätte

Land

Cir

Vapen

Guldolk,sköld

Kön

man

Längd

120 Cm

Vikt

40 Kg

Anhöriga

inga

Erland är en vätte som bodde i mellersta Cir. Hans namn var innan Ergnyg, tills den dag då hans klan blev besegrad och han blev förslavad av Scepticia som döpte om honom. Scepticia förtrollade Erland och så fort som hon kom i närheten så blev han paralyserad av skräck. Scepticia transporterade runt Erland i en bur smid av Serdin erkända +5 stål.

BelgrundstadRedigera

under tiden Scepticia hade fullt upp med att hjälpa till att grunda Belgrundstad, så lärde sig Erland att låsa upp sitt lås på buren och flydde. Väl i Belgrundstad så fanns det många släkten som Erland aldrig sätt förut. Men Erland lärde sig snabbt de varelser som var minst lika människor var de som var lättast att lura. Erland ängnade sig åt ficktjuveri tills den dagen då en Dryad gick in i staden, och Erland insåg sin chans. detta var en kall tid, och första gången snö hade lagt sig över hela Cir. Erland gick fram till den till synes förvirrade dryaden, och frågade ifall hon var intresserad av ett arbete. Dryaden han knappt tacka ja, innan hon blev ivägdragen till en gränd med tre vättar som eldade i en tunna. Erland gick fram till vättarna och viskade: Är ni intresserade av ved?" och pekade på dryaden. Vättarna som var inlindande i flera filtar, och satt nära, nära den svagt brinnande tunnan lös upp. De kastade fram mynt av olika valutor till Erland som norpade dom och sprang iväg. Dryaden som stod kvar i ren förvirring, såg hur de tre vättarna drog fram knivar och dylikt. Dryaden fattade då vad som var på väg att hända, och drog fram sina vapen. Vättarna blev minnst sagt förvånade när deras ved kämpade emot. Med bara ett fåtal slag med sin kätting, och yxa så var halva gränden full med blod. Dryaden gömde kropparna i den brinnande tunnan och gick ut ur gränden. Erland insåg sin manupulationsbegåvning och lyckades låsa inne några troll i en källare. Under tiden lurade han bort alla troll honor i andra sidan av staden. När väl trollen kom ut ur källaren så sa Erland att om dom inte löd honom så skulle de aldrig se sina honor igen. Trollen insåg att dom skulle ha tråkigt utan sina honor och gjorde som Erland begärde.

Erland och LotharRedigera

En dag när Erland gick runt i Belgrundstad och kände sig näst intill adlig, så såg han en en full lärdeman, med ypperligt med pengar. Han smög fram för att norpa lärdemannens pengapung, men blev upptäkt. Erland försökte rädda situationen genom att fråga ifall han behövde ett jobb. Innan lärdemannen vid namn Lothar. Lothar som var lagom berusad, kisade på Erland sa:"Visst". Erland pekade på en gränd, och sade: "Möt mig där vid midnatt", och spran iväg.

Erland gömde sig med sina finaste dolkar i en sopptunna i gränden, och väntade. när han hörde Lothars röst, så hoppade han upp med dolkarna i högsta hugg. Dock när han hoppat upp så stod inte bara lärdemannen där, utan även en ovårdad barbar dvärg, och en människa med med nitläderrustning, och kortsvärd lutat mot axeln. Erland insåg att det inte skulle lyckas med att råna lärdemannen. Men kom på att om han kunde få hjälp av ett annat vättegille i staden. Erland tog fram en ädelsten och visade Lothar. Lothar som var dyngrak kisade med ögonen för att kunna se. Erland drog bort ädelstenen lika snabbt som han visat den, och sa:

jag vet vart det finns fler!" och fortsatte: "Det finns några vättar, onda vättar! Dom har dödat många"

Erland frågade dvärgen: "Vart kommer du ifrån?" Dvärgen svarade stolt: "Dvärgarnas stad såklart! Thern!"

Erland sa då: "De onda vättarna har dödat folk från Thern!"

Lothar och dvärgen tittade på varandra. "Vi är på" sa dvärgen.

Erland ledde gruppen till ett hus i utkanten av Belgrundstad, och gick fram till ett källarfönster och pekade in. "dom är där inne" sa Erland. Erland visade ingången till källaren, och dvärgen människan, och Lothar gick ner i källaren. en blodig strid utspelade sig, och det såg ut som om vättarna skulle vinna, men just då så tittade en minutaur in igenom källarförstret och sköt ihjäl de sista vättarna med sitt blåsrör. Erland som för det mesta tittat på var riktigt sur. alla hans vättekontakter hade blivigt dödade. gruppen hittade fler ädelstenar som de tog, och lämnade lokalen. Erland ville hämnas.

 Erland hämnd, och dödRedigera

Erland gick till trolldistriktet i belgrundstad, och hämtade alla troll han snott honor ifrån. Han tog med sig dem till en gränd, och väntade tills han såg Lothar. Lothar kom gående med en massa firande äventyrare vid skymningen. Erland beordrade trollen att ta Lothar levande. Döda resten. Erland gick tillbaka till sin källare. efter fem minuter så kom ett troll med en avsvimmad Lothar. Erland helade upp Lothar, och sen så slog han honom medvets lös igen. och igen, och igen. 

Då plötsligt ett snurrande ljus flög in i rummet. Ljuset talade på svartiska: "Jag är en helig ande, följ med mig." och flör längre in i rummet. alla svartfolk i rummet följde efter. När Erland kom tillbaka så var lothar borta, och precis när Erland vände sig omså såg han en alv med en dolk, borrad genom hans strupe. Erland dog.