FANDOM

Carnagoth
Carnagoth ansikte
'

Andra namn

Slaktaren, den Ostoppbare, Tusenmannabane

Levnadsår

Cirka 4000 fNE

Religion

Vorgyn

Släkte

Ork

Land

Handelsöarna

Vapen

Krusningen

Kön

Man

Längd

256 cm

Vikt

280 kg

Hårfärg

Svart

Ögonfärg

Mörkbrun

Anhöriga

Ugra (maka, avliden) Zashera (maka, avliden)

Carnagoth Slaktaren var en ork som när nog erövrade Mardovia och var dessutom en av de få allvarliga hot Imperiet upplevde. Han blev känd för sina aggresiva och hänsynslösa anfall och sin personliga styrka. Enligt Aisokles ska han ha dödat 1,851 soldater personligen, samt över 400 civila. Senare historiker såsom Naratius har dock avfärdat det. 

BedrifterRedigera

Carnagoth drev en armé av 1,500,000-3,000,000 orker och cirka 330,000 andra, mestadels människor och onker, på ett enormt erörvrartåg. Vid sin höjd hade han Handelsöarna, Rovalia och Erkuck, samt delar av Cir, Mardovia, Ensegah och Privall under sin kontroll.

Carnagoth blev känd som snabbt känd för sin aggresiva och brutala stil i krigföring, baserad på terror. Vid slaget om Mårdheden blev han känd först känd som Slaktaren, efter att han beordrat avrättningen av 5,000 obeväpnade fångar för att sporra den andra armeén till ett anfall. När fienden retirerade jagade han alltid efter, om de inte lämnade en stad full av civila att massakrera. 

Han betrakas av eftervärlden som en stark och respekterad ledare av de hårdare, och som en tyrann och slavdrivare av de andra. Obestridbart är dock att han var en stark krigare och en skarp om än hänsynlös strateg.

KrafterRedigera

Abnorm styrka

Carnagoth hade en enorm fysisk styrka, långt över det normala för en tvåbent humanoid varelse. Carnagoth kunde utan problem krossa andra humanoiders kranium med en hand, slita en man i rustning i två bitar, eller kasta ett större djur såsom en tjur. Hur han kunde genomföra dessa i normala fall omöjliga handlingar är inte säkert.

Abnorm uthållighet

Utöver sin styrka hade han även en extrem resistans mot fysisk skada. Även slipade vapen hade problem med att ge honom mer än ytliga sår. Hans duell mot Arakles varade över två timmar och trots att han hade kämpat vid fronten mot västra Mardovia i flera timmar innan visade han aldrig några tecken på att tröttna.

Magisk resistans

Som de flesta krigsherrar önskade sig Carnagoth ett skydd mot magi och tack vare en pakt med demoner fick han tillgång till nihlkörtlar som han konsumerade. Detta gav honom en temporär effekt liknande bloddfödda sinneskrossares, en sfär där magi inte existerar på 1-1,5 meters radie. Han behövde konstant äta körtlarna för att få behålla denna effekt i ungefär tre år, innan han märkte att han mer eller mindre var en vandrande strömvirvelsamulett.

FöremålRedigera

Krusningen

Krusningen smiddes från början åt Rovalias dåvarande kung Anlitrion Sovarein. Anlitrion själv dock uppskattade inte vapnet på grund av dess starka fokus på fysisk styrka och dess vikt. Han valde att ta med sig svärdet när han deltog i slaget vid Viccenze. Carnagoth spetsade alvkungen genom bröstet med en påle och tog svärdet ifrån honom.

Thyrexs hud

När Carrnagoths armeér började marschera mot Privall försökte dvärgarna blidka honom genom att ge honom rustningen Thyrexs hud. Carnagoth dödade alla sändebuden, satte upp deras huvuden på pålar och fortsatte sin kampanj, med Thyrexs hud över sin bringa.