FANDOM

Bardagur Dvärgabrottare, tidigare Överste Bardagur av Therns milis, (Född 120 NE - Död 366 NE) är urfadern till kamptekniken Dvärgabrottning så som vi känner till den idag.

Historia Redigera

Bardagur klättrade snabbt upp i rang inom Therns försvar, och efter sina framgångsrika och smarta manövrar under den tredje belägringen av Thern blev så småningom "Överste för Therns milisenhet", med ansvar över milisens kamp och mobiliseringsförmåga.

Milisen va under denna tid den svagaste militära enheten i Thern, och Folket var i synnerhet inte tillräckligt välbärgade att ha råd för stridsmundering, eller särskilt mycket fritid för stridsträning i den ständigt expanderande huvudstaden. Strukturen och disciplinen inom milisen var kass, och mycket till budget för milisenheten fanns inte heller. Trots detta menade det kungliga hovet följande:

Milisenheten absoluta och självklara plats i Thernastaden är ett måste. Detta inte bara i tider då krigsherrar som Harldixar, och Kraxus konspirerar på kontinenten, utan även i fredatid måste Privall, dess utvalda folk i Thyrex den alsmäktiges namn försvaras. Milisens struktur och moral är vågmästare inför prövande och krigshärjade tider som dessa. i all besynnerhet är varje länk i kedjan avgörande mot det som hotar stadens suveränitet, och säkra den inför ett öde likt vårt förgångna Gerbon.

Bardagur som utan ekonomiskt stöd till varken vapen eller rustning för milisen var tvungen att agera kreativt för att skapa den milis som hovet ville se. Bardagur mötes då av sin forna kamrat Vindil Hårdskägg.

Bardagur och Vindil Hårdskägg var forna kamrater från när Bardagur tjänstgorde i Tyrnia. Vindil skulle vid denna tid själv bli Kapten I Tyrnia och for därför till Thern för upplärning. Genom vädjan till Generalen i Thern så fick Vindil Bardagur som mentor.

Bardagur förklarade om sin situation för Vindil och dessa två kom därför på en idé att förfina de brottningstekniker som fanns i staden. Bardagur och Vindil deltog anonymt på diverse barer och slagsmålsklubbar för att ta lärdom.

Efter ett år av upplärning hade grunden för en disciplinerad kampteknik lagts fram, men också var det dags för Vindil att fara hem. Vindil tog med sig kunskapen tillbaka till Tyrnia och tränade sina mannar i konsten, medans Bardagur med sin son Ejloth fortsatte att förfina tekniken. Inte långt därefter framfördes tekniken till Hovet för demonstration.

Bardagur tog ton och förklarade för hovet att hans son Ejloth kunde med sina enkla tekniker besegra vilken hovvakt de än hade att ställa mot honom i närstrid. Striden inleddes och med en av hovets vakter som bar en hillebard, även då Ejloth bara hade sina bara händer som stridsmedel. Striden verkade inte gå vägen för Ejloth tills att tillslut få vakten ned på golvet. Därifrån var kampen inte långvarig. Med vakten avväpnad i ett nacklås förklarade Ejloth att tekniken är simpel, men svår att bemästra. även den mest tvivelaktiga kandidat till milisen kan lära sig tekniken.

Hovet var imponerat av tekniken och lät Bardagur och hans son lära upp en del av milisen samt en del av Therns vaktkaptener. Den mytomspunne Bjärkir Runresare lät resan en runa längds landsvägen mellan Thern och Zharheim.

Tekniken lärdes så småningom ut till all militär och milis i Thern, och blev sedermera en grundpelare i försvaret.

Bardagur dog 366 NE i en oförberedd kamp mot en Wyvern. Varpå hans som Ejloth lät grunda gillet Dvärgabrottningsfästet i ett gamalt obrukat ruinfort tillhörande Gillet Draco Pernicies utanför Thern. Gillet arbetade länge med att bemästra Dvärgabrottningens tekniker.